Skolprogram för årskurs fyra till sex

#teknikärkul - Välkommen till Teknikcenters skolprogram för årskurs fyra till sex.

På Teknikcenter erbjuder vi aktiviteter och projekt för klasser och grupper i årskurs fyra till sex inom Värnamo kommun.

Aktuella skolprogram för årskurs fyra till sex

  • Lego Spike - Superstädning Elever får testa effektiviteten hos två olika griptångsmodeller och avgöra vilken design som är bäst utifrån specifika testkriterier.
  • LEGO Spike – Förvara riktigt säkert Elever får programmera med sammansatta villkorssatser för att förstärka krypteringsmönstret hos ett bankfack.
  • Lego Spike - Hopptävling Eleverna designar prototyper med LEGO Education SPIKE Prime, för att hitta det mest effektiva sättet att förflytta en robot utan att använda hjul.
  • Nyhet – Reagera på linjer Vi välkomnar dig och din klass till skolprogrammets namn som passar för årskurs fem. Ett program där eleverna får lära sig att skriva program i LEGO Spike där de använder en färgsensor för att få en robot att stanna eller följa en svart linje.Mer information och anmälan hittar du längre ner på sidan.
  • Nyhet - Trasig Vi välkomnar dig och din klass till LEGO Spike Trasig som passar för årskurs sex. Ett program där eleverna får lära sig att ta reda på varför ”CNC-maskinen” inte fungerar och lagar den.Mer information och anmälan hittar du längre ner på sidan.
  • Nyhet - Köra omkring Vi välkomnar dig och din klass till skolprogrammets Köra omkring som passar för årskurs fyra. Ett program där eleverna får lära sig att programmera en robot som ska utföra exakta rörelser. Mer information och anmälan hittar du längre ner på sidan.
  • Scratch Det här är en första introduktion i programmering i programmeringsspråket Scratch. Med Scratch kan alla programmera egna interaktiva berättelser, spel och animationer.
  • Koppla en fjärrstyrning En aktivitet i praktisk ellära med slutmålet att koppla en fjärrstyrning till en eldriven bil.
  • Programmera en Quirkbot En Quirkbot är en liten programmerbar enhet som kan styra konstruktioner gjord av sugrör, kopplingspunkter, lysdioder, motorer och sensorer.
  • Katapulten Eleverna får bygga och konstruera en katapult för att skjuta iväg en pingisboll så långt det är möjligt. Hur långt kan klassen skjuta iväg en pingisboll?

Frågor besvaras av

Oscar Axelsson

Oscar Axelsson
Teknikcenteransvarig
Partnerskapet och
Kompetensutveckling Småland