Tjuvlarm
Ett skolprogram som passar för årskurs sex. Eleverna får på ett kreativt sätt lära sig hur en elkrets fungerar samt en introduktion till
BBC micro:bit.

#teknikärkul - Tjuvlarm med Micro:bit
Under aktiviteten samtalar vi om säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, hur kan vi skyddar oss mot inbrotttjuvar i våra hem. Eleverna kopplar in ett tjuvlarm på en dörr och programmerar larmet med BBC micro: bit.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Anmälan
Anmälan i formuläret nedan
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.
- Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.
Tekniska lösningar
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar.
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
- Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
- Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
- Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Frågor besvaras av

Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter
Skriv ut sidan