Anmälan till skolprogram 2022

Använd det här formuläret för att anmäla din skola till Teknikcenters skolprogram hösten 2022. För varje årskurs finns det ett rekommenderat skolprogram.
Skola | Antal platser |
---|---|
Apladalsskolan | 15 |
Borbackaskolan | 4 |
Bors skola | 6 |
Bredaryds skola | 6 |
Enehagens skola | 10 |
Exposkolan | 7 |
Forsheda skola | 7 |
Fryele skola | 2 |
Gröndalsskolan | 15 |
Gällaryds skola | 2 |
Hanahöjskolan | 6 |
Horda skola | 2 |
Hånger skola | 2 |
Kärda skola | 2 |
Mossleskolan | 10 |
Rydaholms skola | 6 |
Rörstorpsskolan | 9 |
Trälleborgsskolan | 12 |
Tånnö | 1 |
Grundsärskolan | 2 |
Förskoleklass: Hur tänker en dator - Ett program med övningar i datalogiskt tänkande där eleverna i förskoleklass bekantar sig med några grundläggande principer för programmering.
Åk 1: Maskiner som snurrar - Barnen undersöker, bygger och programmerar mekanismer som drivs av remmar och kugghjul.
Åk 2: Scenteknik för dockteater - Ett skolprogram där eleverna lär sig hur man bygger stort men samtidigt lätt och ändå stabilt.
Åk 3: Konstruktör och programmerare - Barnen får prova på två yrken. Som konstruktörer bygger barnen först i lego efter ritning. Sedan får de programmera den rörliga legokonstruktionen. Aktiviteten avslutas med en utmaning, där yrkena praktiseras.
Åk 4: LEGO Spike Hopptävlingen - Eleverna designar prototyper med LEGO Education SPIKE Prime, för att hitta det mest effektiva sättet att förflytta en robot utan att använda hjul.
Åk 5: Lego Spike Lek med föremål - Vi undersöker hur en avståndssensor kan användas för att mäta avstånd. I slutet av aktiviteten kommer eleverna att kunna programmera körningsbasen så att den hämtar och lämnar fyra LEGO-klossar på olika avstånd
Åk 6: LEGO Spike Trasig – Bygg en ”CNC-maskin” efter instruktion i LEGO Education SPIKE Prime och ta reda på varför den inte fungerar. Eleverna reparerar maskinen och programmerar den så att den klarar av att utföra uppdraget med en färgsensor.
Åk 7: Swift Playground- Programmering på iPad - Eleverna lär sig grunderna i programmeringsspråket Swift playground på iPad.
Åk 8: Festo Pneumatik Med Festos pedagogiska undervisningsmaterial med industrikomponenter bekantar sig eleverna med grunderna i pneumatik på praktiskt sätt.
Åk 9: Open Desk designer - En utmaning där eleverna skapar en produkt i en enkel produktutvecklingsprocess, med hjälp av modern 3D-teknik.
Skriv ut sidan