Sägner, skrönor och berättelser
Sägner, skrönor och berättelser om platser runt om i Värnamo finns det gott om. Dessa har berättats och förts vidare i generationer både muntligt och en del finns även dokumenterade i olika böcker och skrifter.
Har det funnits drakar i Draklid? Är bergen ett resultat av jättarnas vrede? Är Hörle herrgård hemsökt? Finns det skatter begravda?
Utan tvivel finns det en händelserik och mystisk historia i Värnamotrakten. Frågan är bara om du vågar utforska den.
Drakarnas hemtrakter
Draklid väster om Drakaryd i Hånger, anses varit uppkallat efter att man tidigare trodde att drakar bodde där. På en bergsklippa i Draklid sägs spåren finnas kvar efter drakarna.
I svensk folktro kunde drakar förvandla sig till vad som helst och de ansågs besitta magiska egenskaper. Man tror att sägnerna uppkommit när man först hittade dinosaurieskelett och utifrån det växte historier om drakar fram.
Galgbacken mellan Ed och Bor
Enligt traditionen fanns det en ond bonde i trakten som brukade ta till fånga sina offer och stjäla deras ägodelar. Sedan släpade han ut de stackars offren på galgbacken och hängde dem i ett träd.
Herrgårdsspöken
Hörle herrgård sägs vara hemsökt av spöken. Enligt en sägnen är det herrgårdsfrun, Anna Margareta Lilliecreutz, som går igen som den vita frun. Det finns många berättelser om sällsamma möten med en vit skepnad i herrgården och som sedan plötsligt upplöses i intet. På herrgården har det även hörts mystiska knarrande ljud, fotsteg och dörrar som öppnats och stängts, men utan någon bra förklaring.
Jättekast – stora stenblock i landskapet
Det finns många berättelser om jättar som har satt spår i landskapet och folkdjupet. Det vanligaste har varit att jättarna har blivit rejält uppretade av kyrkor och då särskilt kyrkklockorna. Troligen var det en kombination av klangen från kyrkklockorna och det religiösa budskapet som retade upp jättarna. Berättelserna förankras till tiden då de äldsta kyrkorna uppfördes i bygden, mellan hedendom och den tidiga missionstiden, cirka 1000- till 1200-talet. Lyckligtvis stämde inte jättarnas ilska med deras kastteknik, då stenblocken inte träffade kyrkorna. De ligger tvärtom ganska långt därifrån, ibland flera kilometer bort ute på öppna fält, i skogar eller i byarna.
Enligt traditionen sägs flera jättekast i Bredaryd ha sitt ursprung från Enskällaboberg. På berget bodde jätten Enskälle som var uppretad på kyrkan i Bredaryd. Tursamt nog så missade de kastade stenblocken kyrkan och landade i skogar och på ängar. En annan jätte från Boda slängde ett jättekast mot kyrkan i Dannäs kyrka men träffade istället Gläntåsaberget. Då blev jätten arg och kastade istället kyrkklockan från Dannäs mot Glänsåberget, men missade. Klockan ligger kvar i en grop under marken.
Krigen med Danmark
De många och blodiga krigen med Danmark har satt djupa spår i dessa gränsbygder från medeltiden och till 1600-talet. Värnamo låg vid tiden nära den dåtida gränsen till Danmark. Det finns många berättelser som har anknytning till krigen och de människor som blev drabbade. En plats var Eskils håla, en stor grusgrop i Torskinge där byborna gömde sig i orostider.
En annan berättelse handlade om hur en gumma i Torskinge räddade kyrkan från att bli nedbränd och plundrad genom att lura danska soldaterna på fel spår. Men hon tvingades istället plikta med livet.
Korshall vid Aspö, mellan Värnamo och Hörle har fått sitt namn efter ett stenkors som sades vara rest över byborna som hade dödas under krigen. Det är en sten med ett inhugget kors, vid torpet Aspö. Enligt sägnen hade bönderna i Nederby tagit sin tillflykt till den holme som kallas Korshallsjön. Danskarna spårade upp dem och vann slaget. De få bönderna som överlevde reste stenen som ett minne över sina stupade kamrater.
Men även danskarna råkade illa ut. Enligt berättelsen är kullarna vid Mattlabackarna väst om Torskinge danska soldatgravar från Nordiska sjuårskriget, på 1560-talet.