Ohsbanan och Ohs Bruk
Ohsabanan är en museijärnväg i Ohs där du kan åka tåg som man gjorde förr. Järnvägen är en gammal industrijärnväg som byggdes mellan 1907 och 1910 för att frakta gods mellan Bor och Ohs Bruk. På området hittar du även Ohs bruksmuseum, som tar dig tillbaka i historien till brukstiden i Ohs.
Åk på Ohsabanan
Under sommaren och vid jul kan du åka med på Ohsabanans ångtåg. Följ med på en frustande och pustande resa med historiska lok och vagnar som rullar på smalspår i Ohs.
Se avgångarna och köp biljetter till Ohsabanan på Ohsabanans webbplats
Historien om Ohsabanan och Ohs Bruk i korthet
Ohs bruk byggdes ursprungligen som järnbruk på 1660-talet av holländaren Christian Hempel. Christian anlade bruket med stångjärnshammare och masugn. Malmen togs från sjöar och myrar i omgivningen och kol från skogarna i närheten. På grund av minskad lönsamhet lades järnbruket ned 1867. År 1893 och 1894 byggdes bruket om till sulfitindustri och då var redan masugnen borttagen.
På industrin producerades cirka 3 000 ton massa per år och därför anlades järnvägen till Bor för att säkra transporten.
Stationsområdet
På stationsområdet kan du kika in i lokstallarna med de gamla ångloken. Här finns det ett stort picknickområde och ett järnvägskafé för den fikasugna. I det gamla Stenmagasinet, som idag är Ohs bruksmuseum, hittar du bland annat verktyg och redskap från brukstiden.
Endast 600 millimeter i spårvidd
I tåget sitter ni i smala vagnar, med eller utan fönster, och med ett ånglok i täten. Tåget går på ett spår med endast 600 millimeter i spårvidd, vilket är den minsta som använts för persontrafik i Sverige.
Järnvägen är bevarad i sin ursprungliga längd, nästan 15 kilometer med Ohs Bruk som huvudstation.
Historien och mer information om Ohs Bruk och Ohsabanan hittar du på Ohsabanans webbplats.