Bli superstrukturerad med struktör David Stiernholm

Ett stort stort gäng från både näringslivet och kommunanställda skaffade sig superstruktur.
Sveriges enda struktör David Stiernholm gav kursdeltagarna från näringslivet och Värnamo kommun flera fina verktyg för att minska stress, undvika övertid och slippa dubbelarbete. Genom att förbättra sin personliga struktur blir man effektivare, får bättre kontroll över sin tid och skapar utrymme för det som verkligen är viktigt.
Det var en inspirerande halvdag med flera konkreta verktyg och smarta metoder – redo att användas direkt när man kom tillbaka till jobbet.
David presenterade ett smörgåsbord av knep att få mer struktur i vardagen på jobbet. Vi fick med oss en handfull konkreta verktyg som man direkt kunde applicera på sitt sätt att arbeta. Egentligen relativt små förändringar men som ger stor utväxling!
Hur får man struktur då? Det finns tre ledord:
- Organisera
Skriv upp en gång på en "Att göra" lista vad du ska göra, och gör det. Digital eller papper och penna spelar ingen roll, gör på det sätt som du tycker är bäst. Och tänk efter vilket sätt som passar dig bäst. "Att göra" listan kan med fördel kategoriseras i till exempel Projekt, Sammanhang och tidsåtgång. Uppgifterna ska vara kortare än en arbetsdag för alla vill kunna stryka en eller flera uppgifter varje dag. - Fokusera
Vad är rätt att göra just nu? Är bråttom och viktigt alltid samma sak? Nej, det är det inte! Och vad är egentligen viktigt? Ett tips är att tydliggöra vilka mål man har själv och på arbetsplatsen och på så sätt få fram vad som är viktigt och kan göra en "Att göra lista".
Ett knep är att skapa en fiktiv idealvecka med så många egentidstimmar man bedömmer att man behöver varje vecka. Och spela "femtonspel" med sina timmar, inte för att ta bort någon timme men flytta runt dom.
Ljud och rörelser är de största distraktionerna så stäng av ljud och rörelser när det kommer mail och vid påminnelser, om det inte är något du måste göra precis nu.
I en undersökning från 2002 visade det sig att ca 70 minuter går åt varje dag för distraktioner, och det har inte minskat på 23 år.. Det räcker inte att stänga av telefonens ljud utan bara att den är synlig är en distraktion. - Automatisera
Ett bra knep är att återanvända texter, till exempel om man får många mail med samma frågor och istället för att skriva samma svar om och om igen, spara svaret någonstans så att du lätt kan lägga in det utan att skriva om det. Finns flera appar som kan hjälpa till med det.
Även ChatGPT och Copilot, och andra AI-verktyg, kan hjälpa till med att automatisera texter, till exempel genom att sammanfatta långa dokument i de fem viktigaste punkterna. Viktigt att man ger instruktioner om att enbart hålla sig till dokumentet! Även översätta till eller från andra språk är AI bra på. Och att sammanfatta ett Teamsmöte med vad som var viktigt och till och med vad man borde pratat om..
Syftet med kursen var att ge en konkret handlingsplan för att skapa struktur i din arbetsvardag. Målet var att du ska kunna:
- Prioritera bättre och få rätt saker gjorda
- Hantera e-post och inflöde utan att bli överväldigad
- Arbeta fokuserat även i stökiga miljöer
- Minska stress och arbetsbelastning genom automatisering

Distraktionskrysset med fem vanliga distraktioner på jobbet som nog alla känner igen.

Bestäm på arbetsplatsen eller i arbetslaget vad man kommunicerar i vilken kanal. Är det mailen eller chaten?
Utbildningen genomfördes endast för deltagare i projektet Kompetensutveckling Småland+ och anställda inom Värnamo kommun. Ett bra samarbete mellan offentlig sektor och näringslivet gör att vi kunde erbjuda utbildningen för alla tillsammans. Effektivt, strukturerat och kostnadseffektivt!
Efter Davids inpirerande föreläsning följer praktisk workshop i de verktyg vi fått tips om.

Hur gör man får att få en tom inkorg i mailen? Knepet är att skapa mappar: exempelvis "Att göra" med undermappar som: "<2 min" (snabba jobb) en "Att göra lista" "Projekt" "Väntar på" med saker som du helt enkelt väntar på från andra. Och en mapp med "Ej att göra" med undermappar som "Bra att ha" och "skräp".
Läs mer om David Stiernholm >>
Tack till David för en mycket lärorik och rolig föreläsning!
Skriv ut sidan