Motion

När vi rör oss sätter det fart på positiva krafter i kropp och själ. Lite eller mycket – all rörelse är bra. Bara 30 minuters rörelse om dagen gör stor skillnad för din hälsa och ditt humör. Lägg till lite extra konditionsträning och styrka och du har ett effektivt hälsorecept.

Hälsoeffekter

När du rör dig ökar blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, som till exempel adrenalin och kortisol. Mindre stresshormoner avlastar hjärtat och förbättrar både humör och sömn.

Forskning visar att även måttlig motion ger stor utdelning. Det viktigaste är att den är regelbunden. Kondition är en färskvara och regelbunden motion ger snabbt effekt. De positiva effekterna från träningen får du oavsett ålder eller tränings vana, så det är aldrig för sent att komma i gång. Eller börja om.

Vi erbjuder prova på träning

Hos oss kan du få hjälp med träningsintroduktion för att komma igång med din träning. Du kan få möjlighet att prova på i simhallens motionscenter med insruktör eller testa grupp träning i vatten.

Malin och Therese på Hälsocenter.

På Hälsocenter kan du prova på olika träningsformer.

Granskad 2017-09-07
av Therese Strömberg