Värnamo kommun logotyp. Länk till www.varnamo.se.

Kontakt

Värnamo hälsocenter
varnamohalsocenter@varnamo.se

Verksamhetsansvarig
Therese Strömberg
0370-37 77 99

Hälsokoordinator
Katja Koivisto
0370-37 76 22

Hälsokoordinator
Ida Andersson
0370-37 75 99

Besöksadress
Sim- och sporthallen
Östra Kyrkogårdsgatan
331 31 Värnamo

Mental återhämtning

Att uppleva stress är en del av livet. Alla blir stressade någon gång. Det händer i situationer som kräver något extra och kroppen brukar då få extra kraft och energi. Men om stressen pågår länge kan kroppen ta skada. Därför är det viktigt med återhämtning och vila. Det kan handla om att ha en bra balans mellan jobb, familj, motion, sömn och "bara vara"‑ tid. Återhämtning, att prioritera sin tid och att fokusera på en sak i taget är viktigt för att må bra.

Grupp i mental återhämtning

Torsdagar kl. 17.00-18.30 2 maj, 9 maj, 23 maj, 13 juni, 22 augusti och 29 augusti. 

Onsdagar kl. 18.00-19.30  2 oktober, 9 oktober, 16 oktober,23 oktober, 6 november och 4 december

Pris

2 individuella samtal och 6 gruppträffar á 600 kronor

Anmälan

Anmäl dig via telefon eller e-post: varnamohalsocenter@varnamo.se

Det krävs fem deltagare på respektive kurs för att vi ska starta den. Kan du inte någon av de datum som vi erbjuder? Föreslå en dag och tid, är det fler som kan då kommer vi eventuellt starta en kurs på den föreslagna tiden.

I gruppen mental återhämtning får du analysera vad i din livssituation som bidrar till obalans eller stress. Med hjälp av balanskorset kan du kartlägga hur din vardag ser ut och vad du skulle vilja ändra på. Du övar uppmärksamhet och medvetenhet genom reflektionsövningar.

Träningen i medveten närvaro ger dig ett verktyg som ökar din förmåga att hantera de utmaningar du har i livet genom en ökad självinsikt och självmedkänsla. Genom återhämtningsövningarna tränar du kroppsmedvetenhet för att lyssna och öka förståelsen för kroppens behov och signaler.

Målet är att du som deltar blir mer medveten om din vardag och hur du kan förändra och skapa strategier för att hantera livspusslet. Ge en snabbare återhämtning, bättre fokus och fördjupad självkännedom för att kunna förbättra och minska stresspåslag.

Vi erbjuder träffar i grupp om sex till åtta deltagare eller individuella hälsosamtal. Mellan träffarna behöver du avsätta lite tid varje dag för eget övande.

Motiverande samtal

Vid samtalet har du möjlighet att diskutera dina behov kring mental återhämtning men även annat som kan påverka din hälsa. Det har stor betydelse för hälsan om du gör små förändringar i ditt eget tempo. Tillsammans hittar vi en individanpassad plan som håller över tid.

Du hittar mer information på sidan motiverande samtal.

Kulturunderstödd rehabilitering (KUR)

Vill du få stöd på annat sätt rekommenderar vi kulturunderstödd rehabilitering (tidigare kultur på recept). KUR är en arbetslivsinriktad rehabilitering för dig som har stressrelaterade besvär, psykisk ohälsa och/eller långvarig smärta.

Du kan läsa mer om KUR på 1177 webbplats.länk till annan webbplats

Återhämtning och balans

Senast granskad:
2019-08-05

Hjälpte informationen dig?

Synpunkter

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Vad kan vi förbättra?



Synpunkter