Värnamo kommun logotyp. Länk till www.varnamo.se.

Kontakt

Kontaktcenter
331 83 Värnamo
0370-37 70 00
kontaktcenter@varnamo.se

Öppettider
Måndag-torsdag 7.30-16.30
Fredag 7.30-15.30

Besöksadress
Kyrktorget 1
Värnamo

2018-06-19

Personalen i restaurangerna får toppbetyg

För tredje året i rad har serviceförvaltningen frågat de som äter i omsorgens restauranger vad de tycker om maten, miljön och bemötandet. Bäst betyg får bemötandet, där alla som svarat på frågarna säger att de blir trevligt bemötta.

- Det är verkligen roligt att de som äter i restaurangerna är så nöjda med hur de bemöts av personalen. Vi vet att medarbetarna gör ett gott jobb och det känns bra att det uppskattas av dem vi är till för, säger Charlotta Nielsen-Nylander, kostchef i Värnamo kommun.

Undersökningen gjordes den 29 november i fjol. I sex av kommunens restauranger fanns en enkät med sex frågor, där den som svarade fick välja mellan fyra svarsalternativ på varje fråga. Det fanns också utrymme för egna kommentarer. Totalt svarade 94 personer.

Tredje mätningen

Serviceförvaltningen mätte nöjdheten i restaurangerna första gången 2015. Vid mätningen 2016 hade samtliga restauranger förbättrat sitt betyg. Vid den senaste mätningen hade tre av restaurangerna förbättrat sig ytterligare.

Men alla som besöker restaurangerna är inte nöjda. En av tio säger att de inte ser fram emot måltiden och lika många säger att de inte skulle rekommendera andra att äta i restaurangen.

- Vi jobbar hela tiden med att förbättra hela matsituationen, maten, miljön och bemötandet. Resultatet av undersökningen visar att vi utvecklas hela tiden, men vi kan fortfarande bli ännu bättre, säger Charlotta Nielsen-Nylander.

Frågorna i undersökningen

  • Jag tycker att maten smakar bra
  • Jag tycker att variationen av maten är bra
  • Jag tycker att måltidsmiljön är trivsam
  • Jag ser fram emot måltiden: var tionde säger att det stämmer dåligt
  • Jag blir trevligt bemött av måltidspersonalen: Alla svarade stämmer bra eller stämmer jättebra.
  • Jag vill rekommendera andra att äta i restaurangen: var tionde säger att det stämmer dåligt

Svarsalternativen

  • Stämmer inte alls
  • Stämmer dåligt
  • Stämmer bra
  • Stämmer jättebra

Ris och ros

Många tog chansen att ge ros och ris i en egen kommentar. Här är några exempel:

  • Maten har blivit sämre sista halvåret, håller inte samma kvalitet för detta höga pris.
  • Salladen är inte bra, dålig omsättning, mer att välja på till exempel tomater, gurka och kål.
  • För högt pris jämfört med andra kommuner, cirka 18 kronor billigare och bra mat.
  • Många matgäster har slutat att äta i kommunens restauranger på grund av prishöjningen.
  • Ni är bäst!
  • Jag trivs i denna miljö med källan och parken, en bra kombination med maten.
  • Enformig mat och smaklöst.
  • Varför görs köttbullar och biffar så torra och hårda?
  • Jag vill ha mer husmanskost till exempel stuvade makaroner, fläskpannkaka med mycket fläsk.
  • Jag saknar kaka till kaffet.
  • God service och trevlig personal.
  • Vi längtar varje dag efter Lindgårdens goda mat och goda bemötande.

Senast uppdaterad:
2018-06-19