Fristående kurs

Bättre LEAN för service och tjänster

Omfattning

7,5 hp

Studietakt

Kvartsfart

Studieort

Värnamo

Utbildningsstart

Augusti 2021

Antal platser

10 i Värnamo

Huvudman

Högskolan i Borås

Frågor besvaras av
Per-Olof Nordmark, kontaktuppgifterna ser du längre ner på sidan.

Vill du gå en kurs med många parktiska moment för att få fokus på förbättringsarbetet kring tjänste- och serviceproduktion med hjälp av Toyotas filosofi, Lean?
Kursen Bättre LEAN för service och tjänster ger dig verktygen. Huvudmålgrupp är tjänstemän inom industri, kommuner, statliga myndigheter och landsting.

Fakta

Grundläggande behörighet

Betyg, högskoleprov och arbetslivserfarenhet

Utbildningsstart: HT 2021 vecka 35 - vecka 50

Kurstid: En eftermiddag i veckan 15.00-18.00
Troligen tisdagar.

Utbildningsansvarig: Högskolan i Borås

Lokal: Gummifabriken, Värnamo

Kostnadfri utbildning.

Kortare föreläsningar varvas med praktiska övningar i form av beskrivningar, analyser och förbättringsarbeten i den egna verksamheten. Kursen är anpassad för yrkesverksamma.

Kursen pågår under ca 15 veckor och deltagarna träffas 3 timmar en eftermiddag i veckan. Träffarna sker i Gummifabriken i Värnamo. Kursledare medverkar några tillfällen men är oftast med via telebild.

Inför träffarna har deltagaren följt en föreläsning som distribuerats via så kallad videostreaming på internet. För frågor, rapporter och övrig kommunikation dessemellan används en Internetbaserad kursplattform som ger deltagaren tillgång till kursledarna i Borås.

I gruppövningar förbereds deltagaren på de kommande inlämningsuppgifterna, som alltid är inriktade på reella frågeställningar i den egna verksamheten.

Deltagaren skall efter kursen bland annat:

  • förstå den grundläggande filosofin bakom LEAN administration/LEAN service och tjänster
  • kunna använda de grundläggande verktyg som ger en effektivare service- och tjänsteproduktion
  • kunna eliminera aktiviteter som inte är värdehöjande och minska aktiviteters ledtider i den egna organisationen
  • inom företagsmässig verksamhet kunna reagera snabbare på nya interna och externa kundbehov

Några av de moment som ingår i kursen är:

  • Kundtillfredsställelse
  • Ledningsverktyg
  • Mura, Muri, Muda
  • Förbättringsverktyg inklusive ECRS, Spaghettidiagram och Balanseringsdiagram
  • Värdeflödeskartläggning
  • Arbetstiden, planläggning och proritering
  • Standardiserade arbetssätt, snabb och korrekt orderbehandling
  • Visuell styrning, 5S
  • Lag, organisation
  • Effektivt förbättringsarbete
  • Vanguardmodellen
  • Ledarskap och medarbetare
  • Målsättningar och målstyrning
  • Laborationer: en simulering om slöseri och en om lean service
  • Laboration: en simulering om lean service

Frågor besvaras av

Per-Olof Nordmark

Per-Olof Nordmark
Utbildningskoordinator, Syv

Utbildningar hos Campus Värnamo

Skriv ut sidan